0 Km - 1081 Km - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jasmijn en Lauren Rompa en van Leeuwen - WaarBenJij.nu 0 Km - 1081 Km - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jasmijn en Lauren Rompa en van Leeuwen - WaarBenJij.nu

0 Km - 1081 Km

Door: Lauren en Jasmijn

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Lauren

05 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Woensdag de 27e vertrok om half 10 het vliegtuig richting Nieuw Zeeland, Christchurch, en na wat bureaucratische shit mochten wij gelukkig ook mee.
Ons af laten zetten bij het rustige en schattige hostel Frauenreisehaus (maar wat wil je met alleen maar vrouwen..)
Een stadswandeling uit de Lonely Planet gemaakt langs hippe cafestraatjes, winkeltjes, riviertje en botanische tuinen (heb je ze weer ;))
Neergestreken bij Dux de Lux, Nieuw Zeelands beste kroeg van 2008 voor een seafoodplatter, wijntjes en een zeer fout bandje: een goed begin van Nieuw Zeeland!!

Donderdag na een overdosis aan info en een degelijke Starbuckscappucino een terrasje gevonden om de route door NZ te bepalen.. Wat een mogelijkheden! Uiteindelijk onze weg op de landkaart gemarkeerd, dat wordt een hele tour!
's Avonds een zelfbereid maaltje en wijntjes met Maaike en Maartje en met Maaike afegesproken om over een maand weer in Auckland te meeten om verhalen uit te wisselen. Daarna genoten van de laatste nacht in een normaal bed; dat zou vanaf morgen wel anders worden!

Vrijdag lekker ontbeten, afscheid van Maaike en met de taxi naar de camper-plaats. Na uitgebreide instructies en killing-contract Jassie links de weg op en al gauw de eerste toeter te pakken dankzij de vage regel dat de grootste bocht altijd voorgaat :s (zelf vinden ze ook dat deze zo snel mogelijk moet worden afgeschaft, maar dat is er tot de dag van vandaag helaas nog niet van gekomen..)
De highway ging zo voorspoedig dat we doorreden naar Lake Tekapo en Pukaki (jaw-dropping blauw en een tussenstop waard!) en toen een wandeling naar Mount Cook (de hoogste berg van Nieuw Zeeland). Camping gevonden aan Lake Pukaki, zeer pittoresk. Na een soepmaaltijd (wel erg jammer dat we een culinair feestmaal bij Stepke moesten missen, nogmaals gefeliciteerd! :)) de camper omgebouwd tot slaaphok. Die 1.04m viel zeker niet mee...

Zaterdag ietwat gaar wakker geworden (toch even wennen!) maar na een goed ontbijt toch de camper verbouwd om onze weg te vervolgen (leuk trouwens dat onze wagen versierd is met rugbyspelers, hebben we tenminste ook altijd wat mannen aan onze zijde).
Na een tussenstop in Oamaru, een heel erg rustig dorp met mooi historisch gedeelte en goeie lunchtent, doorgereden naar Dunedin en daar na een pastaatje een cafe opgezocht voor de Austrlian Open Damesfinale tussen Serena Williams en Henin.

Zondag op pad voor wildlife-spotting op Otago Peninsula. Op Sandfly Beach van dichtbij zeeleeuwen gezien!!
Na deze tour het stadscentrum in om het bijzondere railwaystation en het octagon, het hart van dit stadje, te bekijken. Een luxueus dinertje en daarna de mannenfinale tussen Federer en Murray in het plaatselijk sportcafe dat op deze zondagavond toch zijn deuren op tijd wilde sluiten, waardoor de voor de derde (en laatste) set rond 11 uur naar de enige niet-gesloten bar van de stad moesten verkassen. Ons Australian Open hoofdstuk is nu dan echt afgesloten.

Maandag na contact met het thuisfront de Southern Scenic Route langs de zuidkust ingezet. Tussenstops bok Kaka Point en Nugget Point voor een wandeling naar de vuurtoren (heel veel wind!) en toen naar Pounawea voor een mooie kleine camping in een baaitje, waar we gelukkig ook boodschappen konden doen voor ons avondmaaltje. 's Avonds naar Roaring bay om de Yellow Eyed Penguins aan land te zien komen.

Dinsdagmorgen moest er worden getankt, en eventueel wat boodschappen voor de rest van de dag. Helaas konden we met onze ING geen geld opnemen, slik! Gelukkig bood de creditcard uitkomst, en zo konden we toch de weg op. Veel moois om te stoppen, waaronder 2 wandelingen naar watervallen, en toen naar Waikawa en Curio Bay, waar we een mooie maar enorm afgelegen en verlaten camping vonden. In onze eerste levensbehoeften (bezine, boodschappen, contant geld en telefoonnetwerk ;)) konden we hier niet voorzien, maar gelukkig hadden we nog wat restjes.. Wel was Curio Bay een Walhalla van wildlife: zeeleeuwen, zeehonden, penguins en hector dolfijnen. Helaas hebben we laatstgenoemden moeten missen, maar die penguins van zo dichtbij waren enorm schattig met hun waggelkontjes :) Het was dit isolement meer dan waard, zelfs al moesten we enorme kou trotseren (lees: al onze warme kleren over elkaar aangetrokken ;))

Woensdagochtend zetten deze barre temperaturen zich voort, en tijdens onze laatste restjes ontbijt kregen we nog steeds geen dolfijnen te zien, wat een tegenvaller...

De Catlins verlaten; de oase van rust, lege stranden, rotspartijen, regenwouden en wildlife..
's Middags een stop in invercargill om al onze voorraden weer aan te vullen en te lunchen in Queens Park. Toen doorgereden naar Te Anau, waar we neerstreken op een mooie camping aan het meer en ons met een flesje wijn in de zon (yes, daar was ie weer!) installeerden :D.

Voor donderdag hadden we een trip naar Milford Sound gepland. het feit dat we al om half 7 paraat stonden leidde ertoe dat we op de heenreis wat viewpionts en uitleg misten. Eenmaal aangekomen kregen we onze gear en instructies voor het kayakken. We vetrokken in de mist, maar naarmate onze tocht vorderde werden de bergtoppen steeds meer zichtbaar en de uitzichten steeds indrukwekkender. We peddelden gewoon tussen de zeehonden, echt geweldig!! 's Middags spanden we met 3 kayaks een zeiltje, zodat de afternoonbreeze ons naar een strandje voor de lunch blies, en onze armen even uit konden rusten. De kiekjes volgen later van de waterproofcamera!

Op de terugweg kregen we de kans om alle viewpoints die we op de heenweg gemist hadden nu in de volle zon te aanschouwen en vast te leggen, en nog een refreshmoment te beleven door onszelf in een heerlijk helder bergmeertje te slingeren.
Milford Sound; wederom een hoogtepuntje!!

De foto's zijn weer te zien op www.picasaweb.google.nl/jasmijnenlauren

• 04 Februari 2010 - 22:24

Opa:

Ben de eerste!!!!!
    Gelukkig zijn jullie heel huids veel kilometers
    verder gekomen.
    Leuk hè links rijden,
    vooral op bochtige wegen.
    Barre weersomstandigheden???, doch zo te lezen hebben jullie heel veel gezien in de vrije natuur; kayakken tussen zeehonden,gaaf. Ben benieuwd naar de foto's.
    Nog heel veel fijne dagen.
    Liefs oma en opa

• 04 Februari 2010 - 22:29

Carlijn:

He babes,

Zie jullie blog nu pas, maar ahhh wat leuk!!! Ik krijg de kriebels.

Ik heb ook in Aquarius Backpackers in Byron Bay gezeten, wat toevallig, ahhh zo leuk daar!

En hoe was Pancakes on The Rocks? Lekker he?! Hebben jullie lang moeten wachten voor je naar binnen kon? Ik kan me herinneren dat ik daar toch even heb moeten wachten.

En wat cool dat jullie een beetje hebben leren surfen. Op Bondi Beach niet meer gesurft? Mooi strandje he? Daar woonde ik, jeeeuuj!

Oh, en de Lonely Planet is echt super he? Daar kun je blindelings op vertrouwen!

Nog heel veel plezier in Nieuw Zeeland !!! Nu ga ik even jullie foto's kijken.

X Carlijn

• 04 Februari 2010 - 22:43

Irja:

Joehoe ladies,

Het klingt allemaal weer om niet te kunnen overtreffen... :)
    Beetje jammer dat Federer hebt gewonnen :P
    Geniet lekker verder van al jullie spannende avontuurtjes en mijn volgende berichtje is maby wel vanuit China, als ik van de chineese regering op waarbenjij.nu mag :P

Heel veel liefs Irja

• 04 Februari 2010 - 22:46

Stefanie:

Dames, ik zie helemaal geen foto's van NZ op picasa! Doe daar eens gauw wat aan :) Even een update vanuit NL, ik ga hoogstwaarschijnlijk verhuizen naar een appartementje in Tilburg, machtig mooi! Met dakterras dus we kunnen BBQ'en!

Heel veel plezier nog! Hoop dat jullie alle mooie dingen van NZ kunnen zien en beleven. Gaan jullie naar Queenstown??
    xx

• 05 Februari 2010 - 08:20

Majo:

Ladies, wat zou ik jullie graag zien liggen op die 1,04 meter naast sexy rugbyspelers ;-).

Prachtige verhalen weer!

Hier maken we ons op voor het hoogtepunt van het jaar: carnaval!! ;-)

xx

• 05 Februari 2010 - 08:21

Majo:

PS. Ook ik zie geen foto's!

• 05 Februari 2010 - 08:26

Marlies:

Wat een mooie reis zijn jullie toch aan het maken. Zoiets is voor het leven en zal ook een diepe indruk achterlaten. Geniet nog maar fijn van de laatste weken. Hier is alles nog hetzelfde. De sneeuw is voorbij maar de vorst krijgen we nog wel. De camper bevalt zeker goed? Leuke ontmoetingen? Liefs

• 05 Februari 2010 - 10:35

Omajeanne:

Alwéér zo'n leuk uitgebreid verslag!En jullie zitten nu alweer meer dan een week in Nieuw Zeeland, het gaat vlug hè, tè?! Of verlangen jullie al een héél klein beetje naar het koude, grijze Holland??!!(grapje!).
    Ik kan me eigenlijk bij Nieuw Zeeland zo weinig voorstellen, maar kayakken tussen de zeehonden...fanfastisch!!
    Nou lieverds ik wens jullie nog een heel prettig vervolg, geniet maar fijn! liefs, ik heb nog geen foto's gezien.

• 05 Februari 2010 - 14:43

Sarah :

Hee Lieve Meiden,

Leuk weer jullie berichtje :)
    Wat cool dat jullie nu in een campertje rondrijden in zo'n mooie natuur. Kunnen jullie een beetje slapen samen? hihi
    Dat kayakken tussen de zeehonden door klinkt ook fantastisch!
    Wij hebben hier in Nederland ook genoten van de Australian Open. Niet zoals jullie natuurlijk, maar wat was Federer weer goed zeg.
    Dankjewel voor jullie mailtjes en smsje, heel erg lief!
    Ik heb vanavond weer een eerste oefenwedstrijd, ben benieuwd..
    Dikke kus voor jullie!
    X Sarah

• 05 Februari 2010 - 16:08

Amy:

hee het is wel leuk daar!
    de hockeytraining is weer begonnen maar soms gaat het niet door omdat het de laatste tijd nog al veel sneeuwd!!:d nog veel plezier en tot snel!!!!:p

• 05 Februari 2010 - 20:59

Rianne:

Ladies!

Leuk om op de hoogte te blijven! Pas alles bij zitten lezen... Liep een beetje achter :$ nu kan ik weer lekker bijblijven! Mis jullie!

Liefs, rianne

• 06 Februari 2010 - 13:39

Tom:

Ha dames,

Mooie tour!
    nog heel veel plezier down under.

gr. Tom

• 06 Februari 2010 - 19:26

Gwen:

Heey:D

Lekker lang verhaal weer, alweer heel veel beleefd hoor ik:P. En ik hier maar die Cito maken:(. Het is niet eerlijk:P. Haha. Nog heel veel plezier, en geniet er nog maar van, eant het is zo voorbij:D.

Xx(L)

• 07 Februari 2010 - 10:27

Annemie:

Hey Meiden,

Dat klinkt allemaal super daar. Zou zo terug willen naar Nieuw-Zeeland. Er zijn nog zoveel leuke plekken om te zien...Hoop dat jullie je gaan vermaken, maar dat kan bijna niet anders zo'n mooi land.

Geniet ervan, liefs Annemie

• 07 Februari 2010 - 11:41

Hedwig:

Hey chica's...ik had t laatste berichtje ff gemist...maar de foto's spreken boekdelen...wat kicke man dat paragliden, geweldig. En jullie zijn zo lekker bruin, heerlijk hoor. Hier ist een beetje vaag weer...maja das NL! xx

• 07 Februari 2010 - 16:09

Tamara:

Ok, jullie hebben me nu al overtuigd, vooral die foto's zijn belastend materiaal... Ik MOET ook naar Nieuw-Zeeland!!!
    Enjoy! xx

• 08 Februari 2010 - 11:48

Max:

Ha Lau en Jas,
    Mooi verhaal weer, en wat een heerlijke foto's! Helaas van de dolfijnen maar ik denk dat die ook de warmere oorden opgezocht hebben!
    Veel plezier op jullie verdere ontdekkingstocht!
    Kus Max

• 14 Februari 2010 - 12:30

Hanneke:

Het blijft onvoorstelbaar wat jullie allemaal zien en meemaken. En wij dobberen hier maar voort in de sneeuw ('t sneeuwt vandaag de hele dag al).
    In mijn beleving is jullie reis wel heel erg snel gegaan, ervaren jullie dat ook zo? Maar voordat jullie gaan aftellen: geniet nog lekker van al het moois dat jullie nog gaan zien!

• 14 Februari 2010 - 20:25

Areane:

Net terug van het feestje ter ere van jouw papa's verjaardag.Kunnen de ski's weer onderbinden: het sneeuwt hier alweer!
    Geniet van jullie laatste weken c.q. dagen: dan kan ik op mijn beurt weer genieten van jullie verhalen!
    Liefs, Areane