1082 Km - 2347 Km - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Jasmijn en Lauren Rompa en van Leeuwen - WaarBenJij.nu 1082 Km - 2347 Km - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Jasmijn en Lauren Rompa en van Leeuwen - WaarBenJij.nu

1082 Km - 2347 Km

Door: Lauren en Jasmijn

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Lauren

16 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Nelson

Ook de afgelopen 1266 Km hebben we weer heel wat avonturen beleefd..

Vrijdag 5 februari lieten we Te Anau achter ons en zetten de reis voort naar Queenstown. Al snel een niet al te pittoreske (understatement) camping gevonden, maar wel midden in de stad!
Voor de verandering maar weer eens begonnen met de wandeling uit de Lonely Planet, waardoor we al gauw een leuke indruk van dit stadje kregen: het ligt prachtig aan een meer en is omgeven door veel groen en een enorme bergenmassa, heeft gezellige winkelstraatjes, hippe cafeetjes, een strandje en mooie stadstuin.
na de wandeling de knoop doorgehakt betreft onze thrill-seeking experience, want dat is waar Queenstown uiteindelijk om bekend staat! De bungeejump en skydive toch maar gelaten (helden dat we zijn;)) en gekozen voor een paraglide (eigenlijk met een enorme vlieger van een berg afrennen) voor de volgende dag. Toen gauw een terrasje om onszelf wat moed in te praten, hihi! En na wat sushi en wijn op een bankje aan het mer naar Dux-de-Lux (ons nog welbekend uit Christchurch) voor de biertjes, een live-bandje en een klein dansje. O.a. een local ontmoet die ons de hele avond op sleeptouw nam naar de leukste bars en die ons de beste biertjes liet proeven, Topavond! Tegen half 5 de camper ingerold: beste nachtrust sinds tijden...

... tot we de volgende ochtend ons bed uitbrandden. Om 12 uur door een busje in het centrum opgepikt en de Coronet Peak opgereden voor de glide vanaf zo'n 700 meter, wat een geweldig uitzicht! Na wat ren-technische uitleg konden we beginnen, whaaah! Eenmaal gesprongen leunden we lekker achterover om van de prachtige views te genieten. Toen er voor de landing ook nog wat ge-upspeed werd, sloeg dit rollercoaster-effect toch wat op de maag, maar daarna zaten we al gauw veilig op de grond --> SUPER!!
's Middags de Arts and Craft Market bezocht en toen we een ijsje gingen halen kwamen we Maaike weer tegen. gezellig bijgekletst en een cruise over het meer gemaakt. Daarna gingen we voor een Fer-burger, een must-eat in Queenstown, heerlijk maar veel, wel een goede bodem voor een wijnavondje en een 2e bezoekje aan de World-Bar..

Zondag op tijd de wekker voor de tocht naar Wanaka. Vanuit daar naar de Mt Aspiring gereden voor de Rob Roy Glacier Track, 50 Km verderop, over een vrijwel onbegaanbare weg met vele Fords (lees hele diepe kuilen, vaak met water en keien), waarbij ons keukentje bijna de camper uittrilde. Gelukkig was het alle moeite waard, want de wandeling was prachtig: na veel klimmen en klauteren hadden we uitzicht op de glacier en tientallen watervallen.
's Avonds namen we plaats in huiskamerfauteuils in Paradiso Cinema voor Sherlock Holmes, waar we onze pizza's in de pauze geserveerd kregen; gezellige filmhuissfeer, goeie film, dus wederom een meer dan geslaagde dag!!

Maandag was voornamelijk een reisdag; eerst in alle levensbehoeften voorzien en zelfs de camper gewassen, en toen en route naar Franz Jozef. Een plaatsje dat volledig is ingericht op het glacier-tourisme. Benieuwd naar onze full-day tour van morgen!

Van de Glacier-guides kregen we een complete outfit: regenbroek, geitenwollen sokken, boots, regenjas, muts, handschoenen en rode buideltas met cramp-ons --> Charming ;)
Eerst een stuk over de stenen en uitgehakte trappen omhoog om op het ijs uit te komen, waar onze cramp-ons goed van pas kwamen! De hele middag klauterden we tussen de ijsschotsen door, die door onze gids Alex (denk aan de 7 dwergen: mutsje, baardje, bijltje) enthousiast vrijgemaakt werden, soms maar 35 cm breed, dus spannend, maar prachtig ijsblauw van binnen!
Nadat we 12 Km op die boots hadden gebikkeld (blaren) en de regen met bakken uit de hemel kwam, brachten we de rest van de avond door in de Glacier Hot Pools om een beetje op te warmen!

De volgende ochtend regende het nog steeds, dus gauw vertrokken richting het 'zonnige noorden.' In Hokitika gestopt voor lunch, cappucino, goddelijke carrotcake en greenstone ringetje (geinig souvenirtje) en daarna door naar Punakaiki en de Pancake Rocks. Een indrukwekkend gesteente, maar nog steeds regen, dus trokken we verder noordwaards, in onze camper is het tenminste altijd droog ;)!
Aanbeland in Westport, nog steeds rege, maar het werd al laat. In diezelfde stromende regen (het went..) een potje midgetgolf, en daarna goeie wraps gemaakt.
Toen we wilden gaan slapen deed de centrale vergrendeling van de camper het niet.. en de binnenlichtjes ook niet.. Shit!.., de accu.. Shit!.., de lichten aan laten staan (waarom maakt die wagen dan ook geen lawaai als je dat doet??:s)
Al onze autotechnische kennis was binnen 2 minuten uitgewisseld en dus bedachten we dat we morgen vast iemand met stratkabels konden vinden...

De campingeigenaar wist onze accu-problematiek gauw te verhelpen en zo waren we alweer op weg naar het Abel Tasman National Park, waar we een trip voor de volgende dag boekten 3en ons ervan overtuigd dat Kaiteriteri buiten het National Park geen tekst en uitleg verdient.

Vrijdag was ons een sunny day beloofd in het Abel Tasman National Park, maar dat viel vies tegen: regen, regen, regen..
Van onze laatste dollars poncho's gekocht en toen van Bark Bay naar Torrent Bay gesjeesd. Een goede indruk gekregen van hoe mooi het hier zou kunnen zijn!
Snel met het bootje terug naar Kaiteriteri, om onze modderbenen schoon te spoelen (een hockeywedstrijd bij Oss was er niks bij vergeleken) en daarna de weg vervolgd naar Nelson. Hier scheen de zon wel, dus vermaakten we ons prima met wat witbiertjes op het terras. 's Avonds de locale green shell mussels geproefd met een Sauvignon Blanc uit de Marlborough regio en daarna een kroeg opgezocht waar we gezellig avondje hadden met wederom witbiertjes en wat vissers in spe.

Zaterdagochtend eerst een bezoek gebracht aan de Nelson Market, maar deze verregende al gauw, waarna we onze toevlucht in het plaatselijke museum (viel tegen) en wat winkeltjes zochten. Toen het droog werd meteen een ijsje gekocht op dat te vieren en de kathedraal en het oudste straatje van Nieuw Zeeland bekeken. Daarna naar het strand om even van de zon te genieten en 's avonds een vers vismaaltje voor onszelf bereid en nog even de kroeg opgezocht.

Zondag op tijd opgestaan voor de rit naar Picton langs de Marlborough Sounds. Op de Queen Charlotte Drive regelmatig even gestopt om van de prachtige uitzichten te genieten. In Picton maakten we een klein wandelingetje en streken neer bij Gusto, een tip van de LP, voordat we met de camper de cruiseboat op konden voor de oversteek naar het Noordereiland. De 'cruise' was niet zo romantisch als het klinkt, want al waren er mooie uitzichten, we werden er allebei nogal misselijk van. Wel nog de route over dit eiland bepaald voor de komende twee weken: dat belooft weer veel goeds!!

de foto's van deze 1266 Km zijn weer te bewonderen op www.picasaweb.google.nl/jasmijnenlauren

• 16 Februari 2010 - 09:50

Sarah:

Meiden!
    Leuk weer jullie bericht! En cool dat jullie zijn gaan paragliden!
    En al het andere mooie wat jullie weer hebben gezien en gedaan, fantastisch allemaal.
    Het is wel veel regen he..?
    haha, de lichten van de camper aan laten staan ;)
    Hier in NL alles oke. Nog steeds sneeuw, al hoewel de voorspellingen nu zijn dat het winterweer bijna voorbij is. Carnaval is nu (bijna) achter de rug. Maar ik heb het helemaal niet gevierd, en dat vond ik ook helemaal niet erg, haha.
    Papa en mama waren zaterdag een dagje naar Rotterdam gekomen, gezellig uit eten geweest en Sven gekeken! Mooie beloning zo'n gouden plak :) Volgen jullie de Olympische Spelen daar ook een beetje?
    Verder heb ik geen vakantie. Gewoon naar school deze week, dus niet zo veel bijzonders.
    Jullie komen bijna terug he!? Ik kijk er naar uit om jullie weer te zien.
    Geniet van jullie laatste week!

Liefs, Sarah

• 16 Februari 2010 - 10:35

Gwen:

Heey meiden!
    Weer heel veel gedaan in zo'm kleine tijd!De foto's van het paragliden had ik al gezien, echt vet! Kunnen jullie de olympische spelen een beetje volgen? Wij kijken volop mee:D. Wel pech voor jullie dat er soms een beetje regen is, maar dan is de zon natuurlijk extra fijn;)!

Heel veel liefs Gwen

• 16 Februari 2010 - 10:55

Rianne:

Ha babes!

Ik had van de week al ff de foto's bekeken! GAAF dat paragliden!!!!

Jullie moeten maar snel weer terugkomen want Dames 1 was slecht vertegenwoordigd in de tent!

Veel plezier nog! xxx

• 16 Februari 2010 - 11:54

Sascha:

Dag dames,

Zo te zien is het nog steeds goed toeven daar! Mooie foto's, mooie verhalen.. Lekker socializen met die locals! Goed bezig.. Geniet nog van jullie dagen en dan hoor ik de real life stories snel!

Xx Saskee

• 16 Februari 2010 - 12:49

Paps:

Hoi meisjes,
    wat een prachtige reis! En jullie halen er het maximum uit als ik dat zo lees en zie. Goed! Ik begin jullie wel erg te missen, dus verlang naar je thuiskomst. Geniet er nog van. Kusje!

• 17 Februari 2010 - 10:06

Tineke:

hi girls,

het blijft jaloersmakend! Wat een leuke trip met op zijn tijd een gezonde dosis spanning. Ja, lastig hoor dat die campers niet piepen als je de lampjes aan laat staan en aanduwen is ook zo wat!
    Ondertussen is in Nedeland de zon gaan schijnen en als de voorspellingen kloppen is het weer wat opgewarmd als jullie voet zetten op nederlandse bodem. Maar geniet nu eerst nog van de vrijheid en alle hippe cafeetjes, restaurantjes, paupere en minder paupere campingns en meer van die dingen.
    heel veel liefs, tineke

• 18 Februari 2010 - 13:13

Denise:

Jasmijn, al jullie verhalen klinken heerlijk! Geniet nog van de laatste daagjes van jullie trip! xx

• 18 Februari 2010 - 17:48

Marlies:

Hallo meisjes. Nu pas reageren want de computer deed het niet. Prachtige reis, maar ik denk dat velen blij zullen zijn als jullie weer thuis zijn...... Geniet vooral van de laatste dagen Liefs Marlies

• 19 Februari 2010 - 09:46

Omajeanne:

Hello girls, alwéér een mooi, lang verslag! Klinkt allemaal fantastisch hoor. Nu nog een week hè, geniet er nog maar lekker van, en ik wens jullie alvast eenvoorspoedige,gezelligeterugreis x en lieve groeten

• 20 Februari 2010 - 22:48

Heleen:

Wat gaaf weer zeg! Vooral die tocht tussen die ijsschotsen lijkt me cool! En dan 's avonds lekker chillen in zo'n warm bad.. hmmmm ;)
    Hier tellen wij de daagjes af dat jullie weer terugkomen, maar eerst nog volop GENIETEN van jullie laatste weekjes daar natuurlijk!
    Veel liefs, xxx

• 22 Februari 2010 - 14:00

Pieternel:

Ha Helden op sokken:D,
    paraglide lijkt me ook zeker stoer! Veel mooie belevenissen..Verheug me op jullie terugkomst! XX

• 23 Februari 2010 - 14:44

Karin:

Hoi Lauren,
    Wat een belevenissen allemaal.Geweeeeeldig!
    Jullie krijgen het straks druk om al deze herinneringen een plaatsje te geven en te geloven dat je het allemaal werkelijk hebt meegemaakt! Blijf nog even genieten en een een goede reis (nu nog niet aan denken)gewenst.
    Groetjes, Karin (SOA/NZA)
    Kom snel naar de prachtige nieuwe winkels kijken !!!!Je weet niet wat je ziet.

• 23 Februari 2010 - 21:13

Rinie:

Heej! Geniet nog van de laatste daagjes en alvast een heeeeel goede terugreis!!!

kus Rinie

• 24 Februari 2010 - 21:05

Monique L:

Nog even meisjes, en dan reizen jullie alweer huiswaarts.Zin in? Of nog helemaal niet? In ieder geval een hele goeie reis toegewenst. En Jassie,jou zie ik misschien/hopelijk zondag. Would be nice!